In era marketingului in care se pune un accent deosebit pe crearea de continut, multi uita de partea de SEO tehnic sau SEO On-Page. Nu trebuie sa uitam ca usabilitatea si experienta userilor sunt un factor de ranking important. De cand utilizarea dispozitivelor mobile a depasit-o pe cea a desktop-urilor, site-urile trebuie optimizare in special pentru mobil.

In acest articol vom discuta despre ce inseamna SEO Tehnic, cum iti afecteaza site-ul si cum iti poti imbunatati ranking-ul.

Ce inseamna SEO Tehnic?

SEO Tehnic se refera la tot ceea ce se intampla in spatele scenei. Daca am compara SEO-ul cu o masina, atunci SEO-ul Tehnic ar reprezenta motorul masinii. Celelalte accesorii ale masinii, cum ar fi rotile, culoarea, etc. reprezinta SEO On-Page si experienta utilizatorului. Destinatia masinii si pasagerii pe care ii transporta, reprezinta SEO Off-Page (link building).

Ce trebuie retinut din aceasta analogie este faptul ca factorii de SEO tehnic sunt vitali pentru succesul unui site (dar asta nu inseamna ca sunt ignorati cateodata, la fel ca atunci cand ti se aprinde in bord martorul motor).

Lucram frecvent cu clienti care se plang de performantele scazute ale site-ului lor, in ciuda faptului ca au cheltuit pe partea de SEO. De multe ori, proprietarii site-urilor ajung sa plateasca pentru crearea de landing pages si back links, dar un audit SEO rapid dezvaluie o serie de factori ce tin de SEO tehnic,  care sunt omisi. Pe scurt, SEO-ul tehnic este foarte important.

1. Accesare si indexare

Pentru ca site-ul tau sa fie vizibil in motoarele de cautare acestea trebuie sa iti poata accesa si indexa site-ul.

Robots.txt

Fisierele Robots.txt din radacina site-ului (ex. google.ro/robots.txt) ajuta motoarele de cautare sa iti acceseze site-ul. Poti bloca accesul motoarelor de cautare la anumite informatii confidentiale, cum ar fi imagini, fisiere pdf, conturi de utilizatori, etc. O modificare gresita in acest fisier si poti  bloca complet accesul motoarelor de cautare la site-ul tau.

Pentru a verifica daca site-ul tau are fisierul robots.txt implementat adauga la numele domeniului tau /robots.txt. De exemplu, mai jos este un screenshot cu continutul partial al fisierului robots.txt pentru google.ro.

Exemplu de fisier robots.txt pentru google.ro

Daca site-ul tau nu are un fisier robots.txt trebuie sa creezi unul. De asemenea, este o idee buna sa incluzi si locatia sitemap-urilor.

Sitemaps

Fisierele sitemap.xml informeaza motoarele de cautare despre structura site-ului tau si le ajuta sa indexeze continutul site-ul mai rapid. Aceste fisiere nu trebui sa includa paginile non-canonice, paginile 404, paginile cu acces restrictionat si URL-urile redirectionate. De asemenea, aceste fisiere trebuie actualizate in mod regulat de fiecare data cand adaugi continut nou.

Verifica intotdeauna cu tool-urile Bing sau Google Search Console ca fisierul sitemap.xml este valid si ca il poti uploada corect. Pastrand acest fisier organizat si fara URL-uri inutile, paginile importate din site-ul tau vor fi gasite mult mai usor.

Daca esti convins ca site-ul tau include ambele fisiere sitemap.xml si robots.txt, trebuie sa mai verifici si sa confirmi ca paginile site-ului sunt indexate si chiar apar in rezultatele cautarii – vezi cate pagini sunt indexate in contul tau de Google Search Console.

Pagini indexate in Google Search Console

Sau poti verifica direct in Google o cautare dupa domeniu, de exemplu „site:zikaro.ro”  si se va intoare numarul de rezultate gasite (numarul de pagini indexate)

2. Elimina continutul duplicat sau irelevant

Motoarele de cautare urasc continutul duplicat. Pe langa faptul ca nu aduce niciun beneficiu utilizatorilor si poate crea confuzii, motoarele de cautare pot interpreta continutl duplicat ca pe o incercare de manipulare si site-ul poate fi penalizat si implicit vor afecta vizibilitatea site-ului.

Continutul duplicat va scadea si puterea link-urilor externe (link juice), care iti vor afecta serios SEO-ul.

Sunt mai multe moduri in care poti avea continut duplicat pe site:

    1. Copiind continutul de pe un alt site – acest lucru nu este recomandat. Motoarele de cautare vor sti care este continutul original (verifica data publicarii sau data la care a fost indexat) si vor ignora complet continutul duplicat.
    2. Redirectarea www – Google vede URL-urile care incep cu www sau fara www ca fiind doua site-uri diferite. Daca nu redirectionezi o versiune catre cealalta, Google va vedea doua copii ale aceleiasi pagini. Deci este foarte important sa rezolvi aceasta problema. Trebuie sa folosesti tag-ul rel=”canonical” pe pagina duplicat pentru a redirectiona motoarele de cautare catre continutul original.
    3. Etichete/Categorii/Autori – site-urile cu blog-uri sau portofolii care folosesc etichete si categorii pot cadea victime alte continutului duplicat, deoarece continutul poate poate fi gasit la adrese multiple. De exemplu www.exemplu-site.ro/blog/articol1 si www.exemplu-site.ro/categorie/articol-blog pot fi interpretate de catre motoarele de cautare ca fiind continut duplicat.
    4. Descrieri meta/titluri duplicate – din moment ce aceste elemente trebuie sa fie unice pentru fiecare pagina, este foarte import sa verifici acest aspect. Acestea ofera motoarelor de cautare cea mai buna indicatie despre ce este continutul paginii respective.

Verifica si rezolva problemele de mai sus si vei observa o imbunatarire a pozitiei site-ului tau in rezultatele cautarilor Google.

3. Suport pentru dispozitive mobile

Ca raspuns a cresterii popularitatii dispozitivelor mobile in comparatie cu desktop-urile, Google a introdus cateva modificari in algoritmul lor si a trecut la indexarea mobile first. Acest lucru facand optimizarea pentru mobil mai importanta ca oricand.

Design responsive – continutul site-ului trebuie sa se adaptaze dimensiunii ecranului si continutul poate fi accesat cu usurinta pe dispozitivele cu touch screen. Utilizatorul nu trebuie sa fie nevoit sa pinch sau sa zoom pentru a putea vedea continutul paginii.

Viteza de incarcare – Google favorizeaza site-urile care se incarca rapid. Este important ca afisarea continutului vizibil (above the fold) sa se faca intr-o secunda sau mai putin.

Poti folosi tool-ul de la Goole pentru a verifica daca site-ul tau este optimizat pentru mobil.

Google Mobile Test
SEO Tehnic: verifica daca site-ul tau este mobile friendly.

4. Viteza de incarcare

Nu uita ca scopul final al Google este sa ofere utilizatorilor sai informatii relevante pentru cautarile pe care acestia le fac si o experienta cat mai buna. Un factor care contribuie la aceasta experienta este viteza de incarcare a paginii si a site-ului.

Pentru a verifica viteza de incarcare a site-ului poti folosi cateva tool-uri:

Cateva sfaturi pentru imbunatatirea vitezei de incarcare:

  1. Optimizarea imaginilor – comprima imaginile pentru a reduce dimensiunea acestora.
  2. Comprimare Gzip – pentru comprimarea fisierelor HTML, Javascript si CSS care sunt mai mari de 150 bytes.
  3. Optimizarea cache-ului – cache-ul stocheaza resursele site-ului (stylesheets, imagini, fisiere JavaScript) pe dispozitivul de pe care se acceaseaza site-ul. Site-urile care au fost deja vizitate vor fi „tinute minte” si nu vor mai trebui sa descarce continutul la urmatoarea vizita, imbunatatind semnificativ viteza de incarcare. Poti citi mai multe informatii in ghidul Google despre Leveraging Browser Caching.

5. Marcare de date structurate (Structured Data Markup)

Structured Data Markup este un limbaj universal pentru anotarea informatiilor cheie despre site-ul tau, cum ar fi recenziile clientilor, informatii despre produse, etc. Acestea sunt folosite pentru a crea rezultate de cautare extrem de precise si imbunatatite, cum ar fi rich snippets.

Desi acestea nu sunt un factor de ranking, pot influenta rata de clic prin utilizarea rezultatelor imbunatatite.

Poti folosi Data Highlighter pentru a indica tiparul si structura datelor pe site tau pentru a permite Google sa afiseze in lista de rezultate informatii aditionale despre site-ul tau.

Data Highlighter
Data Highlighter

Concluzii SEO Tehnic

Desi de multe ori suntem incurajati sa cream continut mult si de calitate, neglijand partea de SEO tehnic nu vom putea creste traficul organic si nici nu vom imbunatati ranking-ul site-ului. In special daca site-ul nu poate fi accesat de motoarele de cautare, este vital sa verificam in mod regulat factorii mentionati in acest articol pentru a avea o sansa cat mai buna sa ne crestem pozitia site-ului in lista de rezultate.

Daca nu esti sigur cum poti implementa partea de SEO Tehnic te putem ajuta cu un audit SEO al site-ului tau.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *